Kamu Başdenetçisi Mehmet Akarca, Kamu Denetçiliği Kurumu'nun (KDK) faaliyetlerine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. 2012 yılında kurulan ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı'na bağlı olan KDK, vatandaşların idareyle yaşadıkları sorunları çözmek için anayasal ve yasal bir hak arama mekanizmasıdır. KDK, kamu hizmetlerinin etkin bir şikayet mekanizması olarak çalışır ve idarenin iş ve eylemlerini adalet, hukuk ve hakkaniyete uygunluk açısından inceler. Kurum, vatandaşlara ücretsiz olarak hukuki destek sunar ve hiçbir aşamada ücret talep etmez. Başvuruların 6 ay içinde sonuçlandırıldığını belirten Akarca, idarenin her türlü bilgi ve belgesini talep etme yetkisine sahip olduklarını vurguladı. Vatandaşlar, mahkemeye başvurmadan önce KDK'ya başvurarak sorunlarını çözme yolunu deneyebilirler. Başvuru işlemleri ise web sitesi, e-Devlet, dilekçe, posta veya telefon yoluyla kolayca gerçekleştirilebilir.

KDK'ya Başvuru Süreci ve Kolaylığı

Gerçek kişilerin yanı sıra tüzel kişiler ve yabancıların da KDK'ya başvuru yapabileceğini belirten Akarca, kurumun kapısının herkese açık olduğunu vurguladı. Başvuruların elektronik sisteme kaydedilmesi için sadece isim, soyadı ve T.C. kimlik numarası bilgisinin yeterli olduğunu belirtti. Akarca, KDK'nın mahkemelerin tamamlayıcı bir unsuru olduğunu, hızlı ve masrafsız bir çözüm sunduğunu ifade etti. Kurum, vatandaşların mahkeme yoluna başvurmadan önce alternatif bir çözüm sunmaktadır. Bu nedenle vatandaşlar tarafından tercih edildiğini belirtti. Çocukların da KDK'ya başvurabileceğini sözlerine ekledi.

250 Bin Başvuru Sonuçlandırıldı: Yüksek Uyma Oranı

Kuruluşundan bu yana yaklaşık 255 bin başvuru aldıklarını ve 250 binini sonuçlandırdıklarını açıklayan Akarca, tavsiye kararlarına uyma oranının dünya ortalamasının üzerinde olduğunu belirtti. Bu oran yaklaşık %75 civarında olup her yıl artış göstermektedir. İdarelerin, hukuka bağlı kalarak tavsiye kararlarına uyma eğiliminde olduğunu vurguladı. KDK'nın, toplumun geniş kesimlerini ilgilendiren konularda tematik raporlar hazırlayarak TBMM'ye sunduğunu da belirtti. Akarca, il gezileriyle vatandaşları yerinde dinleyerek sorunlarına çözüm bulmaya çalıştıklarını ifade etti.

KDK'nın Tavsiye Kararlarından Örnekler

Akarca, KDK'nın verdiği tavsiye kararlarına örnekler verdi. Bunlar arasında; bir belediyenin su çalışması nedeniyle zarar gören evin onarımı, bir zincir marketin bez ve kağıt torba zorunluluğu, engellilere yönelik imkanların sağlanması, özel eğitim kurumlarındaki fiyat artışları ve cezaevlerindeki hükümlülerin ehliyet değişikliği gibi konular yer almaktadır. KDK, Anayasa, yasalar, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, Anayasa Mahkemesi, Yargıtay ve Danıştay içtihatları ile hukuk doktrinine uygun olarak değerlendirme yaparak sorunları çözmeye çalışmaktadır. KDK'nın kapısının vatandaşlara sonuna kadar açık olduğunu ve başvuruların ardından hemen harekete geçildiğini vurguladı.